مصرف سیب زمینی خلالی سرخ شده باعث پیری زودرس پوست می شود

سیب زمینی حاوی مقدار کمی پروتئین است، اما ارزش بیولوژیکی آن به دلیل وجود آمینو اسیدهای ضروری مانند لیزین و متابولیت هایی است که می تواند استفاده از آن را افزایش دهد.

سیب زمینی خلالی سرخ شده مقادیر قابل توجهی ویتامین C و B6 و مقادیر کمی (تیامین، ریبوفلاوین، فولات و نیاسین) را تامین می کند. فیبر غذایی به مقدار 0.5 تا 2 درصد در سیب زمینی یافت می شود که نیمی از آن در گوشت یافت می شود.

سیب زمینی یک غذای اصلی برای بسیاری از جمعیت ها، از جمله لهستان است، به همین دلیل است که در میان گروه های غذایی که منابع اصلی فیبر رژیمی هستند، فهرست می شوند.

آنها همچنین منبع خوبی از مواد معدنی از جمله پتاسیم، منیزیم، فسفر و آهن هستند. فیتوکمیکال‌های موجود در سیب‌زمینی، عمدتاً کاروتنوئیدها و اسیدهای فنولیک، عمدتاً در انواع رنگی مانند زرد، قرمز و بنفش یافت می‌شوند.

روش‌های فرآوری و آماده‌سازی وعده‌های غذایی بر فراهمی زیستی و از دست دادن برخی مواد مغذی در سیب‌زمینی، به ویژه ویتامین C و پتاسیم تأثیر می‌گذارد.

به نظر می رسد از دست دادن مواد مغذی زمانی که سیب زمینی در آب جوشانده می شود و یا در دمای بالا برای مدت طولانی (مثلاً پخت) درمان می شود، بیشتر است.

سیب زمینی همچنین ممکن است حاوی گلیکوآلکالوئیدهای سمی باشد (دو نمونه اصلی آن عبارتند از α-چاکونین و α-سولانین)، که برای محافظت از غده در برابر عوامل بیماری زا، حشرات، انگل ها و شکارچیان عمل می کند.

اما می تواند منجر به اختلالات گوارشی در انسان مانند تهوع، استفراغ، شکم شود. گرفتگی عضلات، یا اسهال [44]. سطح آنها در بین ارقام بسیار متفاوت است و ممکن است پس از برداشت به دلیل عوامل محیطی مانند نور، آسیب مکانیکی و ذخیره سازی افزایش یابد.

با این وجود، برداشتن جوانه ها و لایه برداری پوست قبل از پردازش تقریباً همه گلیکول آلکالوئیدها را از بین می برد. از سوی دیگر، لایه برداری همچنین منجر به از دست دادن جزئی فیبر غذایی و ترکیبات زیست فعال می شود.

به دلیل خواص تغذیه ای، سیب زمینی ممکن است در پیشگیری از کمبود ریز مغذی ها و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، سرطان، بیماری های عصبی و دیابت نقش داشته باشد.

این عمدتاً به دلیل وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیتوکمیکال‌ها با خاصیت مهار رادیکال‌های آزاد و این واقعیت است که آنها بخشی از رژیم غذایی مردم در سراسر جهان هستند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.