7 فواید چشمگیر آلبالو برای سلامتی

آنها نه تنها خوشمزه هستند، بلکه حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی با اثرات قوی برای سلامتی هستند.

در اینجا 7 مزیت چشمگیر گیلاس برای سلامتی آورده شده است.

1. پر از مواد مغذی
گیلاس میوه های هسته دار کوچکی است که در رنگ ها و طعم های مختلف وجود دارد. دو دسته اصلی وجود دارد – گیلاس ترش و شیرین، یا Prunus cerasus L. و Prunus avium L.، به ترتیب.

رنگ آنها می تواند از زرد تا قرمز متمایل به سیاه متفاوت باشد.

همه انواع بسیار مغذی و سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

یک فنجان (154 گرم) گیلاس شیرین، خام و بدون هسته فراهم می کند.

کالری: 97
پروتئین: 2 گرم
کربوهیدرات: 25 گرم
فیبر: 3 گرم
ویتامین C: 18 درصد از
ارزش روزانه (DV)
پتاسیم: 10٪ از DV
مس: 5 درصد DV
منگنز: 5 درصد از DV
این مواد مغذی، به ویژه فیبر، ویتامین C و پتاسیم، از بسیاری جهات برای سلامتی مفید هستند. ویتامین C برای حفظ سیستم ایمنی و سلامت پوست شما ضروری است در حالی که پتاسیم برای انقباض عضلانی، عملکرد عصبی، تنظیم فشار خون و بسیاری دیگر از فرآیندهای حیاتی بدن مورد نیاز است.

 

گیلاس همچنین منبع خوبی از فیبر است که با تامین انرژی باکتری های مفید روده و ارتقای منظم بودن روده به سالم نگه داشتن سیستم گوارشی شما کمک می کند. به علاوه، آنها ویتامین های B، منگنز، مس، منیزیم و ویتامین K را فراهم می کنند.

خواص آلبالو خشک درجه یک

2. سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی
غلظت بالای ترکیبات گیاهی موجود در گیلاس و آلبالو خشک ممکن است مسئول بسیاری از فواید سلامتی این میوه باشد. اگرچه مقدار و نوع آن بسته به نوع آن متفاوت است، اما همه گیلاس ها مملو از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی هستند. این محتوای آنتی اکسیدانی بالا ممکن است به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند، وضعیتی که با چندین بیماری مزمن و پیری زودرس مرتبط است. گیلاس به خصوص سرشار از پلی فنول است، گروه بزرگی از مواد شیمیایی گیاهی که به مبارزه با آسیب سلولی، کاهش التهاب، و ارتقای سلامت کلی کمک می کند.

در واقع، رژیم های غذایی غنی از پلی فنل ممکن است در برابر بسیاری از بیماری های مزمن، از جمله بیماری قلبی، دیابت، زوال ذهنی و برخی سرطان ها محافظت کنند. این میوه های هسته دار همچنین حاوی رنگدانه های کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن و ویتامین C هستند که هر دو دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی نیز هستند.

3. می تواند ریکاوری ورزش را افزایش دهد
تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجود در گیلاس ممکن است به تسکین درد، آسیب و التهاب عضلانی ناشی از ورزش کمک کند. به نظر می رسد گیلاس ترش و آب آن موثرتر از انواع شیرین هستند، اگرچه هر دو ممکن است به ورزشکاران کمک کنند.

آب آلبالو و کنسانتره ترش باعث تسریع ریکاوری عضلات، کاهش درد عضلانی ناشی از ورزش و جلوگیری از کاهش قدرت در ورزشکاران نخبه مانند دوچرخه سواران و دوندگان ماراتن می شود. علاوه بر این، برخی شواهد نشان می دهد که محصولات گیلاس ممکن است عملکرد ورزش را افزایش دهند. مطالعه ای روی 27 دونده استقامتی نشان داد که کسانی که روزانه 480 میلی گرم آلبالو خشک بدون هسته تارت به مدت 10 روز قبل از نیمه ماراتن مصرف می کردند، به طور متوسط ​​13 درصد زمان مسابقه سریع تر و درد عضلانی کمتری نسبت به گروه دارونما داشتند. اگرچه اکثر مطالعاتی که به بررسی ارتباط بین گیلاس و ورزش می پردازند، ورزشکاران آموزش دیده را مورد بررسی قرار می دهند، آب آلبالو ترش ممکن است برای افراد غیر ورزشکار نیز مفید باشد.

مطالعه ای روی 20 زن فعال نشان داد که کسانی که 2 اونس (60 میلی لیتر) آب گیلاس ترش را دو بار در روز به مدت 8 روز می نوشیدند، در مقایسه با گروه دارونما، پس از انجام تمرینات سرعتی مکرر، سریع تر بهبود یافتند و آسیب و درد عضلانی کمتری داشتند.

اگرچه این یافته ها امیدوارکننده است، اما به محصولات غلیظ گیلاس، مانند آب و پودر مربوط می شود. مشخص نیست چه تعداد گیلاس تازه باید بخورید تا نتایج مشابهی داشته باشید.

طرز تهیه آلبالو خشک خانگی

4. ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد.

افزایش مصرف میوه های غنی از مواد مغذی مانند گیلاس یک راه خوشمزه برای محافظت از قلب شماست. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی غنی از میوه‌ها با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است.

گیلاس به ویژه در این زمینه مفید است، زیرا سرشار از مواد مغذی و ترکیباتی است که برای تقویت سلامت قلب شناخته شده است، از جمله آنتی اکسیدان های پتاسیم و پلی فنل. فقط 1 فنجان (154 گرم) گیلاس شیرین بدون هسته، 10 درصد از DV را برای پتاسیم، یک ماده معدنی که برای حفظ سلامت قلب شما ضروری است، تامین می کند. برای حفظ ضربان قلب منظم لازم است و به حذف سدیم اضافی از بدن شما کمک می کند و فشار خون شما را تنظیم می کند. به همین دلیل است که مصرف بیشتر پتاسیم با کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط است. علاوه بر این، گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان های قوی پلی فنول، از جمله آنتوسیانین ها، فلاونول ها، و کاتچین ها است که ممکن است با محافظت در برابر آسیب سلولی و کاهش التهاب به سلامت قلب شما کمک کند.

5. ممکن است علائم آرتریت و نقرس را بهبود بخشد
به دلیل اثرات ضد التهابی قوی، گیلاس ممکن است علائم آرتریت و نقرس را کاهش دهد، نوعی از آرتریت ناشی از تجمع اسید اوریک که می تواند منجر به تورم، التهاب و درد شدید در مفاصل شما شود. بسیاری از مطالعات نشان می دهند که گیلاس با سرکوب پروتئین های التهابی به مهار استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب کمک می کند، که می تواند به کاهش علائم مرتبط با آرتریت کمک کند. علاوه بر این، آنها می توانند سطح اسید اوریک را در بدن شما کاهش دهند و به ویژه برای مبتلایان به نقرس مفید باشند.

مطالعه ای بر روی 10 زن نشان داد که خوردن 2 وعده (10 اونس یا 280 گرم) گیلاس شیرین و قیسی زردآلو پس از یک شب ناشتا، سطح نشانگر التهابی پروتئین واکنشی C (CRP) را کاهش داد و به میزان قابل توجهی سطح اسید اوریک را 5 ساعت پس از مصرف کاهش داد.

مطالعه دیگری بر روی 633 فرد مبتلا به نقرس نشان داد که کسانی که گیلاس تازه را در طی 2 روز مصرف کردند، 35 درصد کمتر از افرادی که این میوه را مصرف نکردند، دچار حملات نقرس شدند.

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که وقتی مصرف گیلاس با داروی آلوپورینول ترکیب می‌شود، حملات نقرس 75 درصد کمتر از دوره‌هایی بود که گیلاس یا آلوپورینول مصرف نمی‌شد.

6. ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد
خوردن گیلاس یا نوشیدن آب آلبالو ترش ممکن است به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند. این فواید خواب را می توان به غلظت بالای ترکیبات گیاهی میوه نسبت داد. علاوه بر این، گیلاس حاوی ملاتونین است، ماده ای که به تنظیم چرخه خواب و بیداری شما کمک می کند.

یک مطالعه روی 20 نفر نشان داد که افرادی که به مدت 7 روز از آب آلبالو ترش استفاده کردند، در مقایسه با دارونما، افزایش قابل توجهی در سطح ملاتونین، مدت زمان خواب و کیفیت خواب داشتند.

به طور مشابه، یک مطالعه 2 هفته ای بر روی افراد مسن مبتلا به بی خوابی نشان داد که نوشیدن 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب گیلاس ترش قبل از خواب زمان خواب را 84 دقیقه افزایش می دهد.

با این حال، این مطالعات از محصولات غلیظ گیلاس استفاده می کنند. مشخص نیست که آیا خوردن گیلاس و سیب زرد تازه قبل از خواب همین اثر را دارد یا خیر. در نهایت، برای درک بهتر اینکه چگونه مصرف گیلاس و محصولات گیلاس ممکن است برای خواب مفید باشد، به مطالعات بیشتری نیاز است.

7. به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید
گیلاس همه کاره و فوق العاده خوشمزه است. هر دو نوع شیرین و ترش به خوبی با بسیاری از غذاها جفت می شوند. به علاوه، محصولات مرتبط، مانند گیلاس خشک، پودر آلبالو، و آب آلبالو، افزودنی های جالبی به بسیاری از دستور العمل ها ایجاد می کنند.

در اینجا چند راه برای گنجاندن گیلاس در رژیم غذایی خود آورده شده است:

از آنها به عنوان یک میان وعده شیرین لذت ببرید.
گیلاس خشک را با چیپس شکلات تلخ، نارگیل شیرین نشده جفت کنید.
پولک و بادام نمکی برای یک ترکیب تریل خانگی خوشمزه.
از آن کمپوت گیلاس درست کنید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.